środa, 17 września 2014

Najtrudniej zacząć...

Dzisiejsza lekcja pokazała, że w rozprawce tradycyjnie najtrudniejszy jest pierwszy krok, czyli wstęp. Przypominam, że wstęp powinien zawierać tezę oraz kilka zdań wprowadzenia. W sytuacji, gdy w głowie, zamiast potoku słów, znajdujecie tylko echo, proponuję rozpocząć Waszą rozprawkę od cytatu. Komentarz do trafnego cytatu w naturalny sposób przekształci się w "obudowę"tezy.

Czy warto uczyć się języków obcych? - takie pytanie zawiera temat naszego wypracowania. Oto kilka cytatów, które mogłyby rozpocząć naszą rozprawkę.
  • Bez znajomości języków obcych człowiek czuje się gorzej niż bez paszportu. (A.Czechow) 
  • Jaki wpływ ma na społeczeństwo fakt nieuczenia się żadnego obcego języka? Przypuszczalnie podobny do tego, jak całkowite odizolowanie od społeczeństwa pojedynczego człowieka. (G.C.Lichtenberg)
  • Człowiek żyje tyle razy, ile zna języków. (J.W.Goethe)
  • Kto uczy się nowego języka, zdobywa nową duszę. (J.R.Jimenez)
  • Każdy język obcy daje ci nowe życie; jeżeli znasz tylko jeden język, żyjesz tylko raz. (przysłowie czeskie) 
  • Człowiek, który nie zna innych języków, musi mieć braki w myśleniu, chyba że jest geniuszem. (V.Hugo)
  • Mówiąc do człowieka w języku, który rozumie, trafiasz do jego głowy. Mówiąc w jego własnym języku, trafiasz do jego serca. (N.Mandela)
Jeśli nie cytat, to co? Odpowiedz sobie na któreś z poniższych pytań. Twoja odpowiedź może posłużyć jako wstęp, o ile uzupełnisz ją tezą.
  • Czy łatwo odpowiedzieć na pytanie postawione w temacie? Jeśli tak, to dlaczego?
  • Jakie wymagania stawia współczesny świat przed młodym człowiekiem?
  • Jakie święto obchodzi Unia Europejska 26 września? Jakie znaczenie ma to święto, jak je ustanowiono?
  • Jak wygląda Twoja nauka języków obcych? Czy lubisz się uczyć języków? Tak? Nie? - a jednak się uczysz, dlaczego?
  • Co Twoi koledzy/rodzice sądzą o uczeniu się języków obcych? Czy zgadzasz się z ich opinią?
Na zakończenie dodatkowe słownictwo, które możecie wykorzystać w pisaniu rozprawki. (Zebrane z różnych źródeł, dlatego nie podaję adresów.)


FORMUŁOWANIE TEZY/HIPOTEZY:

1. Kiedy zgadzamy się ze stanowiskiem zawartym w temacie pracy:
- W pełni zgadzam się z tezą sformułowaną w temacie...
- Będę starał się bronić tezy, iż...

2. Kiedy nie zgadzamy się z przytoczonym w temacie pracy poglądem:
- Powszechnie sadzi się, że....., ja jednak zajmuję w tej sprawie odmienne stanowisko...
- Nie mogę zgodzić się z opinią, iż...
- Nie mogę zgodzić się z tezą zawarta w temacie...
- Wbrew temu, co na ten temat mogliby sadzić inni, uważam, że...
- Zamierzam polemizować z tezą zawarta w temacie.

3. Kiedy formułujemy własną tezę:
- Jestem zdania, że...
- Uważam, że...
- Sądzę, iż...
- Nawiązując do tematu, stwierdzam, że ...
- Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca...
- Temat zakłada, że...
- Temat sugeruje wiele możliwości, jednak...
- Odpowiedź nie wydaje się być prosta, dlatego stawiam tezę, że...
(Przypominam, że ze względów stylistycznych dobrze jest nie zaczynać wypracowania bezpośrednio takimi zwrotami, lecz napisać ogólny wstęp nawiązujący do tematu, zawrzeć w nim jakąś refleksję)
4. Można też wprowadzić wstęp do pracy, który poprzedzi naszą tezę:
- Celem moich rozważań jest...
- Celem tej pracy jest...
- Może warto najpierw zastanowić się nad znaczeniem słowa...

- Proponuję najpierw rozważyć, czym jest...
- Zamierzam skupić się na...
- Problem, o którym chcę pisać...

- Na wstępie warto zastanowić się nad...
 
WPROWADZENIE ARGUMENTÓW:
- Wydaje się, że...
- Jestem pewna, iż...
- Jestem przekonany, że...
- Trudno zaprzeczyć, że...
- Nie należy zapominać również...
- Przytoczmy jeszcze jeden argument...
- Dodatkowym argumentem może być...
- Z całą pewnością...


- Jednak z drugiej strony...

- Zacznę od...

- Kolejna sprawa to...

- Kolejny argument przemawiający za...
- Pierwszym argumentem, dowodzącym słuszności mojego rozumowania, jest...

ZAKOŃCZENIE:
- Z tego, co napisałam, jasno wynika, iż...
- W świetle przytoczonych argumentów oczywistym jest, iż..
- Jak wynika z przytoczonych argumentów...
- Przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że...
- Sądzę, iż udało mi się udowodnić, iż...
- Myślę, że dowiodłam, iż...
- Sądzę, iż przedstawione argumenty wystarczą, aby przekonać o słuszności mojego twierdzenia.
- Czy można nie wierzyć w słuszność twierdzenia: „ ... ”? Uważam, że przedstawione argumenty nie dają ku temu podstaw.
- Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie.
- Na zakończenie wrócę jeszcze raz do tezy: „ ... „
- Podzielam ten pogląd i sądzę, że wart jest szerokiej popularyzacji.
- Na zakończenie, wracając do pytania postawionego w temacie, udzielam jednoznacznej odpowiedzi: „tak”.

POWODZENIA!

2 komentarze:

  1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Niestety, ostatnio rzadko to zaglądam, jednak wiele moich nowych pomysłów może Pani znaleźć w grupach na FB, takich jak "Poloniści na czasie", "Poloniści z pasją". Pozdrawiam :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń