czwartek, 18 kwietnia 2013

Come back! Słowotwórstwo.

Cześć. Poniżej obiecane ćwiczenia do sprawdzianu ze słowotwórstwa. 90% punktów zaowocuje piątką z aktywności. Zastrzegam sobie prawo przepytania ustnego lub pisemnego z ćwiczeń, żeby sprawdzić samodzielność rozwiązywania zadań.
Owocnej pracy!



1.      W każdej grupie podkreśl wyraz niepodzielny słowotwórczo. (1p.)

 
rozbudzić
obudzić
budzić
pisać
pisak
pismo
 
wyprosić
prosić
poprosić
 

nagiąć
odgiąć
giąć








2. Dokonaj według podanego schematu analizy słowotwórczej podkreślonego wyrazu.(2p.)
Kupiłam sobie puchową kurtkę.

a)      forma podstawowa wyrazu: ...........................................................................
b)      definicja słowotwórcza: ..................................................................................
c)      wyraz podstawowy: .......................................................................................
d)      formant, podstawa słowotwórcza:..................................................................

3. Podane wyrazy wpisz w odpowiednie miejsca. (1p.)
rybka, rybak, rybi, rybacki, ryba, zarybić                             
 ...................................
                                               ...........................  ............................   ............................   .........................
                                                ............................

4. W podanych wyrazach oddziel formant od podstawy słowotwórczej. Nazwij formanty.(4p.)
skok               górka               zamówić                 przedstawienie

5. Dopisz wyrazy podstawowe. (2p.)
........................... -  wietrzny                           ............................ –  wykształcenie   
........................... – koteczek                              ............................ - zapis

6. Od następujących wyrazów podstawowych utwórz pochodne za pomocą  formantów :
- arka, - isko, - ca, - anie, -ka, - acz .  (3p.)
    
 kot -................            drukować -....................                  palić -................
 sprzątać -....................    mówić -.......................            nauczyciel -................

7.  Podane wyrazy uporządkuj według  schematu, wypisz oboczności:  (3 p.)
wyraz podstawowy      wyraz pochodny             oboczności
............................        ........................             .....................
............................         .........................           ......................
............................         .........................            .....................
len, okruch, lniany, drut, okruszek, drucik

8. Dopisz do podanych wyrazów wyrazy pochodne według wskazówek. Podkreśl formanty w utworzonych przez siebie wyrazach. (6p.)
malować  – (nazwa wykonawcy czynności) .......................................
chłop – (zgrubienie) ..............................................................................
dzban – (zdrobnienie) .......................................................................
smażyć – (nazwa miejsca)   ................................................................
wołać  - (rzeczownik) ..............................................................................
miły – (przymiotnik) - ............................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz