niedziela, 13 maja 2012

Opis krajobrazu

Zgodnie z obietnicą umieszczam na blogu kilka wskazówek dotyczących Waszej kolejnej pracy domowej.
Przypomnijmy. Prosiłam, żebyście wybrali jakieś zdjęcie lub pocztówkę przedstawiające krajobraz górski i opisali go, wykorzystując wiedzę i słownictwo z lekcji.
Porada pierwsza: wybierzcie ciekawą ilustrację, z kilkoma elementami, najlepiej różnokolorową (trudno opisywać odcienie bieli :):))
Porada druga: stwórzcie najpierw mapę mentalną do wybranego zdjęcia - taką jak na lekcji lub podobną do tej o Hogwarcie (ponumerujcie elementy krajobrazu wg ich występowania w pracy). Wypiszcie określenia elementów (nie tylko same przymiotniki, ale także np. przenośnie, porównania). Pamiętajcie, że nie wystarczy stwierdzenie "piękne góry" - tak pisaliście w klasie 3, dobierzcie więcej ciekawszych określeń.
Porada trzecia: unikajcie wyliczeń. Nie piszcie: Fotografia przedstawia piękne, potężne, majestatyczne, ośnieżone i wspaniałe góry. Rozdzielcie te określenia co najmniej do dwóch lub nawet trzech zdań.

KRYTERIA OCENY:
1. Opisywanie tego, co przedstawia krajobraz (brak punktu, jeżeli dominuje forma opowiadania) (1p.)
2. Wyodrębnienie i nazwanie elementów krajobrazu (minimum 4 elementy krajobrazu) (4p.)
3. Stosowanie różnorodnych określeń, bogatego słownictwa (określającego, np. kształt, wielkość, kolor, zapach, itp.) przy opisywaniu elementów krajobrazu. (4p.)
4. Stosowanie słownictwa (sformułowania typu: tuż za, dalej, bliżej, z lewej strony...) sytuującego w przestrzeni opisywane elementy. (2p.)
5. Zamieszczenie oceny krajobrazu (własne wrażenia lub refleksje). (2p.)
6. Trójdzielna kompozycja z zastosowaniem odpowiednich proporcji dla obcjętości wstępu, rozwinięcia i zakończenia. (2p.)
7. Poprawność językowa (dopuszczalne 3 błędy, za każdy następny błąd 1p.mniej) (3p.)
8. Poprawność ortograficzna (dopuszczalne 3 błędy, za każdy następny błąd 1p.mniej) (2p.)
Kryterium dla ucznia z dysleksją (1p.) - Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie).
9. Poprawność interpunkcyjna (dopuszczalne 3 błędy) (1p.)
Kryterium dla ucznia z dysleksją (1p.) - Wypowiedź jest logicznie uporządkowana.
10. Estetyka zapisu oraz poprawne graficzne rozmieszczenie tekstu (czystość, czytelność zapisu, brak skreśleń, marginesy, akapity) (2p.) 

Dodatkowe punkty (max. 3p.) za użycie środków stylistycznych - porównań, przenośni w opisie elementów krajobrazu, za bogaty opis dodatkowych elementów lub elementów niewidocznych na ilustracji, ale mogących znajdować się w rzeczywistości w opisywanym miejscu.

Objętość pracy - 1 strona A4.
Jeżeli praca liczy mniej wynosi objętość określona przez nauczyciela – za kryterium 7, 8, 9 nie przyznaje się punktów.

Zapraszam z brudnopisami prac!

1 komentarz: