UWAGA! ZASTRZEGAM SOBIE MOŻLIWOŚĆ SPRAWDZENIA SAMODZIELNOŚCI WYKONANIA ZADAŃ.
- Określ cechy głosek wpisując "+" do odpowiedniej kratki w tabeli.
głoska
|
dźwięczna
|
bezdźwięczna
|
ustna
|
nosowa
|
miękka
|
twarda
|
m
|
||||||
r
|
||||||
f
|
||||||
ś
|
- Podane niżej wyrazy podziel na głoski i sylaby.
wyraz
|
głoski
|
sylaby
|
przygnieść
|
||
wyminąć
|
||
październik
|
||
kilof
|
- Wyjaśnij, co spowodowało zmianę znaczenia wyrazów.
a) wiały -
wały - ................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) bata - bada
- .................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
- Podkreśl wyrazy, których pisownia jest niezgodna z wymową. Wyjaśnij przyczyny tych niezgodności.
wąski, posąg, spór, ciasto francuskie, potop
szwedzki, rozpacz
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
- Zaznacz grupę wyrazów, w których zaszło upodobnienie pod względem dźwięczności (upodobnienie zaznacz strzałką):
a) walka, pałka, starszy
b) wczesny, także, podszewka
- W podanych wyrazach podkreśl głoski dźwięczne wymawiane bezdźwięcznie.
a) bitwa
b) schodki c) rozkaz d) podpórka
- W której grupie wyrazów zachodzi upodobnienie spółgłosek pod względem dźwięczności?
a) duży dom b) smak zupy Jest to
......................................................... (podaj rodzaj upodobnienia)
- W wyrazach krzak, twardy, kwiat zaszło ...................................................................
(podaj rodzaj upodobnienia)
- Zaznacz strzałkami upodobnienia i nazwij ich rodzaj.
W
skrzynce pod straganem leżały dorodne cytryny. Jurek znalazł ten list
pod ławką Ewy.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz