Owocnej pracy!
1. W każdej grupie podkreśl wyraz niepodzielny
słowotwórczo. (1p.)
rozbudzić
obudzić
budzić
|
pisać
pisak
pismo |
wyprosić
prosić
poprosić
|
nagiąć
odgiąć
giąć
|
||||
2. Dokonaj według podanego schematu analizy słowotwórczej podkreślonego wyrazu.(2p.)
Kupiłam
sobie puchową kurtkę.
a)
forma podstawowa wyrazu:
...........................................................................
b)
definicja słowotwórcza:
..................................................................................
c)
wyraz podstawowy:
.......................................................................................
d)
formant, podstawa
słowotwórcza:..................................................................
3. Podane
wyrazy wpisz w odpowiednie miejsca. (1p.)
rybka, rybak, rybi, rybacki, ryba,
zarybić
...................................
...........................
............................
............................
.........................
............................
4. W podanych wyrazach
oddziel formant od podstawy słowotwórczej. Nazwij formanty.(4p.)
skok górka zamówić przedstawienie
5. Dopisz
wyrazy podstawowe. (2p.)
........................... - wietrzny
............................ –
wykształcenie
........................... –
koteczek
............................ - zapis
6. Od
następujących wyrazów podstawowych utwórz pochodne za pomocą formantów :
- arka, -
isko, - ca, - anie, -ka, - acz . (3p.)
kot -................ drukować -.................... palić -................
sprzątać -.................... mówić -....................... nauczyciel -................
7.
Podane wyrazy uporządkuj według schematu, wypisz oboczności: (3 p.)
wyraz podstawowy
wyraz pochodny
oboczności
............................ ........................ .....................
............................ ......................... ......................
............................ ......................... .....................
len,
okruch, lniany, drut, okruszek, drucik
8. Dopisz do
podanych wyrazów wyrazy pochodne według wskazówek. Podkreśl formanty w utworzonych
przez siebie wyrazach. (6p.)
malować – (nazwa wykonawcy czynności)
.......................................
chłop – (zgrubienie)
..............................................................................
dzban – (zdrobnienie)
.......................................................................
smażyć – (nazwa miejsca)
................................................................
wołać - (rzeczownik)
..............................................................................
miły – (przymiotnik) -
............................................................................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz