NACOBEZU do diagnozy końcowej z języka polskiego - 29.05.2012 r.
1. Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów.
2. Określanie podmiotu lirycznego i odbiorcy w tekstach poetyckich.
3. Określanie elementów świata przedstawionego (czas i miejsce akcji, bohaterowie – pierwszoplanowi, drugoplanowi, epizodyczni, wydarzenia).
4. Rozpoznawanie typów narracji (pierwszoosobowa, trzecioosobowa).
5. Umiejętność kwalifikowania utworów do liryki, epiki i dramatu wraz z podaniem uzasadnienia.
6. Rozpoznawanie gatunków literackich: baśń, mit, legenda. (Na marginesie – uczniowie poznali też w klasie 4 balladę i bajkę – jednak te nie pojawiły się w klasie 5, zatem nie będzie ich na sprawdzianie.)
7. Rozpoznawanie środków stylistycznych (epitet, przenośnia, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, uosobienie, ożywienie, zaznaczanie rymów).
8. Korzystanie ze słowników (języka polskiego, ortograficznego, wyrazów obcych).
9. Umiejętność zapisu: dialogu, ogłoszenia, zaproszenia.
10. Wyrażanie i uzasadnianie (argumentowanie) własnego zdania, przekonywanie.
11. Podział wyrazu na głoski.
12. Rozpoznawanie części mowy – czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek.
13. Określanie form gramatycznych części mowy: czasownika (osoba, liczba, tryb, czas, rodzaj) , rzeczownika (przypadek, liczba, rodzaj), przymiotnika (przypadek, liczba rodzaj, stopień).
14. Rozbiór logiczny zdania pojedynczego („drzewko”, wskazanie podmiotu i orzeczenia).
15. Odróżnianie zdania pojedynczego od złożonego.
16. Pisownia cząstki – by z czasownikiem, pisownia przeczenia nie z przymiotnikiem i przysłówkiem w różnych stopniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz