1. Ogólna znajomość treści nastepujących mitów (jak już wspomniałam, nie zapytam o kolor skarpetek Zeusa, ale o atrybut tego boga):
- powstanie świata (omawialiśmy je, słuchając fragmentów "Mitologii" J.Parandowskiego - TUTAJ), a co za tym idzie, drzewo genealogiczne bogów greckich - notatka w zeszycie)
- jak,wg starożytnych Greków, powstały pory roku? - mit o Demeter i Korze oraz Hadesie
- dobroczyńca ludzkości - Prometeusz
- Hades - mitologiczny świat podziemny
- mit o Dedalu i Ikarze
- mit o Tezeuszu i Minotaurze
- ulubieniec bogów - Syzyf
- tułaczka Odyseusza
- mit o herosie Herkulesie
3. Umiejętność wypowiadania się na temat przeczytanych tekstów oraz uzasadniania własnego zdania.
4. Umiejętność napisania: dialogu, zaproszenia, ogłoszenia, wywiadu, notatki encyklopedycznej z uwzględnieniem charakterystycznych elementów wymienionych form wypowiedzi.
5. Umiejętność wskazania w wierszu podmiotu lirycznego oraz adresata utworu.
6. Wskazywanie w tekście przenośni, porównania i epitetu.
7. Znajomość związków frazeologicznych i pojęć mających źródło w mitologii greckiej, wskazywanie mitu, z którego pochodzą i umiejętność budowania zdań z poznanymi związkami. chaos, róg obfitości, postawa prometejska, syzyfowa praca, nić Ariadny, koń trojański, stajnia Augiasza, pięta Achillesa, między Scyllą a Charybdą, ikarowe loty
Chętni mogą już poćwiczyć przed sprawdzianem, wykonując odpowiednie zadania z podręcznika (Kropka nad i..., s. 82 - 86, z pominięciem ćwiczeń z gramatyki).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz